QR Code Business Card

14.Epizóda-Ako na macro

Nová epizóda ktorú sme pre vás pripravili je viac teoretická než praktická. Treba ju brať ako vstup do makro sveta. Táto téma je veľmi obšírna a preto sa zas niekedy v budúcej časti budeme venovať ukážke aj konkrétneho fotenia hmyzu alebo rastlín.


Začínajúci fotografi veľmi radi vo svojich začiatkoch fotia detaily. Mylne ich nazývajú makro fotkami. Častou témou fotenia je hmyz, kvety, zvieratá a podobne. Myslím si, že skoro každý tak začínal. Keď si človek  kúpíl svoj prvý foťák a chcel sa foteniu venovať aj trocha viac ako len ,,rekreačne”. Je to asi taký určitý vývoj pri fotení. Postupom času možno zistíte, že vás to už nebaví a chce fotiť dačo iné, alebo sa budete v tom zlepšovať. Časom začnete nachádzať viac informácií a zisťovať akým spôsobom by sa to dalo odfotiť lepšie. K novým vedomostiam pribúda aj lepšia technika, až sa napokon dostanete k ozajstnému foteniu makra a nielen detailných záberov. A aké sú teda možnosti?


Najprv si teda povieme kedy hovoríme o naozaj makro fotografií. Musíme pozerať hlavne na pomer zväčšenia – makro fotografia ako taká začína pri pomere 1:2 avšak to pravé orechové začína práve pri pomere 1:1 . Toto zväčšenie najlepšej kvalite má práve makro objektív ktorý je na to primárne určený. Samozrejme nie každý má peniaze na kúpu špeciálneho objektívu na makro. Preto existuje ešte niekoľko možností ako toto zväčšenie  dosiahnuť a teda ako môžeme fotiť makro aj bez makro objektívu.

MEDZIKRÚŽKY

Pomôcť nám môžu medzikrúžky ktoré sa nasádzajú pred objektív a neobsahujú žiadne optické členy, ktoré by nám znížili kvalitu fotografie. Môžu obsahovať elektroniku, teda s prenosom signálu do fotoaparátu a opačne, alebo bez nej, ale musíte použiť  manuálne zaostrovanie. Ich účel je skrátiť najkratšiu zaostrovaciu vzdialenosť objektívu, aby ste sa mohli viac priblížiť k fotografovanému objektu. Máju ale aj jednu nevýhodu a ňou je, že  uberajú  svetlosť  objektívu niekoľko clonových čísel, preto je dobré použiť pri týchto medzikrúžkoch svetlí objektív ako 50mm f1,8, či 85mm f1,8 a podobne. Samo o sebe je dobré mať makro objektív priclonený pri fotení makra, aby ste dosiahli dostatočnú hĺbku ostrosti. Tieto medzikrúžky väčšinou predávajú v setoch kde máte napríklad medzikrúžky s veľkostou 12-20-36mm. Môžu sa ľubovolne kombinovať, pričom čím viac ich spojíte dostanete väčšie zväčšenie.

Zdroj wikipedia.sk

Zdroj wikipedia.sk


PREDSÁDKY

Takzvané makropredsádky sa nasadzujú  rovnako ako filtre ,čiže sa naskrutkujú na objektív. Fungujú na rovnakom princípe ako lupa. Sú to šošovky s určitou dioptrickou mohutnosťou. Najviac sa používajú 1D až po 5D su aj s vačšou dioptrickou mohutnosťou, čím väčšie číslo tým je väčšie priblíženie, ale aj horšia kvalita obrazu. Ak by ste chceli použiť  na fotenie predsádky, odporúčam kúpiť ich od renomovaných výrobcov ako je hoya alebo B+W. Máte ako tak zaručenú kvalitu. Avšak pri predsádkach nečakajte extrémnu kvalitu, veľmi často sa objavuje chromatická chyba.


zdroj wikipedia.sk

OBRÁTENÝ OBJEKTÍV

Ďalší spôsob dosť alternatívny a pomenej používaný je obrátený objektív, alebo použiť dva na seba a tak fotiť. Na táketo fotenie sa používa takzvaný reverzný krúžok. Tento krúžok má na jednej strane klasický bajonet a na druhej filtrový závit. Takýmto spôsobom sa dá uchytiť objektív ktorý obrátime a tak fotíme. Použiť sa dajú aj dva objektívy – jeden bude klacky prichytený na telo fotoaparátu a druhý zas otočený na tom prvom objektíve. Objektív môžeme taktiež spojit reverzným krúžkom, alebo si len voľne držať v ruke ako to môžete vidieť v epizóde. Tento spôsob sa používa naozaj pomenej pretože pre bežného fotografa je veľmi nepraktický.

VEDOMOSTI

K technickej výbave fotografa sú veľmi potrebné aj vedomosti, či už samotnom spôsobe fotenia makra, alebo aj fotografovaných objektoch. Vedomosti o tom ako sa fotografovaný hmyz či zviera správa, kde  je najčastejší výskyt a podobné  informácie sú v teréne veľmi nápomocné. Na fotenie hmyzu je najlepšie ráno, keď je ešte chlad a dobré svetlo, v tedy máte šancu na veľmi pekné fotky. Taktiež aj večerné fotenie je veľmi dobré napríklad pri západe slnka, kedy máme veľmi dobré svetlo. Takmer každý hmyz reaguje na teplotu. To sa dá využiť aj v prípade fotenia. Jeden spôsob čo používa veľa fotografov zameraných na makrofotografiu je, že fotografovaný hmyz si odchytia v prírode a dajú ho do chladu (napríklad do chladničky). Po dajakom čase keď sa hmyz schladí, vytiahnu ho a naaranžujú podľa potreby. Tento hmyz bude bez pohnutia pózovať až kým sa nezohreje potom len odskočí alebo odletí preč…Možno sa vám to bude zdať drastické, ale naozaj sa to tak robí.

Naháňanie motýľov po lúke nemá moc zmysel, keď takto si dokážete odfotiť ďaleko kvalitnejšie fotky. Samozrejme, že je veľa fotografov čo takýmto spôsob opovrhujú a fotia len čisto v prírode. Avšak si myslím, že je to daľeko jemnejšia metóda ako hmyz prišpendliť a potom fotiť. Okrem toho poznám metódy oveľa drastickejšie, ktoré tu ani popisovať samozrejme nebudem, ktoré nepoužívam, ale poznám fotografov ktorý ich majú bežne zaužívané. Napokon schladením hmyzu mu neublížite a pokiaľ sa potom dostatočne zohreje sám vám utečie preč.

Osobne som túto metódu používal pri fotení jašteríc, kde som ju po odchytení ponoril do studeného potoka. Tam som ju nechal pár minút a potom som si ju naaranžoval na slnečnú skalu kde som si ju mohol v klude fotiť až kým sa nezohriala a neutiekla preč.

K záveru by som len povedal, že nie vždy si musíme z výletu do prírody doniesť, len užašné fotografie. Chce to veľa trpezlivosti a skúseností, preto je dobré sa tešiť aj zo samotného pobytu v prírode. A aby sme sa mohli do nej vrátiť  aj neskôr treba si uvedomiť, že ju treba chrániť , zbytočne ju nedevastovať a živočíchom ktorý tam žijú zámerne neubližovať.

Viac makro fotografií nájdete na Erikovej stránke www.eriino.sk

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *